jaga diri hiasi peribadi

Tuesday, September 2, 2008

rase,terasa,perasan,perasaan

pernah tak korang rase macam mane perasaannya bile tak sukakan seseorang?aku ade satu sifat buruk yang mane bile tak suke seseorang tu, mmg ape pun die buat walopn baik konfem aku takkan bekenan punye..kadang2 tade satu reason yang konkrit yg boleh mengalaskan kenapa aku tak suka kat die....huh..susah btol nak ilangkan sifat buruk ni dalam diri..bile sampai satu tahap maksima yg aku tak suke,huh agak dasat la jgak..same gak cam bile kite suke kat seseorang..ape yg buruk semuanya nampak baik..btol tak?kenapa wujudnya perasaan2 camni kat dalam diri kita eh?yela..manusia bukan sempurna..itulah manusia..tapi selalunye itu jela alasan yg kita bagi utk sedapkan hati kita bahawa kite ni kire okela kalo nak compare lagi dengan orang yg lebih teruk cam membunuh dan mencuri..

sampai bile kite nak biarkan fitrah manusia yg berada dalam diri kite tu?aku rase, aku pun tak bole nak jawab..tapi kita selalu dengar dari motivater n perceramah..kate Dr Fadzilah Kamsah..everynite b4 tido, kita kena maafkan semua org..sejauh mana kita buat mende tu..mungkin harini kita maafkan die..tapi perasaan tak suke tu mungkin kekal selamanya..aku rase kite kena cube didik diri kita sket2..huh..aku berazam utk cube..~

lagi satu..kita selalu akan berfikiran negatif n bersangka buruk dekat org kan?ni kisah baru berlaku semalam..pas sahur semalam, kiteorg punyela bersemangat..sme nak gi smayang subuh kat masjid bukit sekilau..dekat je..tapi sme nak gi kiteorg pun naik keta..ayah bawak..k dah smayang sme salam2 then adalah seorang makcik ni yang juga merupakan jiran umah sebelah aku..belah kanan ye kepada sesiapa yang mengenalinye..haha..die ni dah kira pangkat nenek la..sebab cucu die pun umur lebey kurg kitaorg je..sepanjang dah nak dekat setahun aku di rumah baru ni, kami mmg tidak menyenangi perbuatan dan perangainya.mcm2la die dh kate n dah buat..tp nak wat cane..sabar jelah..n tahan..takpelah..mungkin die pegi masjid hari2 tapi perangai mmg azali macam tu..mane mungkin dapat diubah kan..k..mase bersalam2 ngan makcik2 tu..aku perasan yg bile sampai kat kiteorg je (aku n fini..mak kat jauh sket) die buat dek je n tros gi tmpat lain..terus terdetik dalam hati aku berprasangka..ish makcik ni..sampai macam tu skali ke tak suke kat kiteorg ni..(k ni dah satu prasangka yg sememangnya aku sangat menyesal..) cube kalau aku pikir balek..tah2 pagi2 mcm ni..mane die nampak org..tak pakai spek tym tu..tah2 die nak cepat ke,sakit perut ke..so die salam ngan org2 yg penting je..kite ni dahla nak gi smayang subuh kat masjid setaun sekali pun mujur..jahatnye aku berprasangka macam tu..hmm aku memang menyesalla..huhu..nnti raye nak gi mintak maafla ngan die..dahla jiran..

yang penting..mak aku slalu ajar..walo ape jahat pun org selalu buat kat kite..kite kena balas dengan baik..kes2 ngan jiran ni dah macam makanan utk kiteorg..susah betol mentaliti masyarakat ni..memang PHD tu sangat tinggi..at last..yg terkena masih perlu sabar,sabar dan sabar..tapi takpe..Allah Maha Mengetahui..

aku berharap semoga dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, aku dapat kalo tak banyak pun sikit membuang sifat2 tak baik dalam diri n tanam sifat2 yang baik..insyaALLAH..ameen ya rabbal alamin..

6 comments:

Hafizan said...

1st skali aku nk bgtau yg aku dh lame tak subuh bjemaah di masjid@surau..teringin gak nk gi tp malas adalah masalah utama.

2nd aku rase kalo aku jd ko kn maya,aku still syak wasangka dgn jiran tu.yela apsal die tanak salam kite lak?hehe..jgn jd kan aku contoh.bersihkn hati supaya amalan kite diterima oleh ALLAH S.W.T
3rd jgn lupa mintak maap kat jiran tu raye nnt hehehe...

AimihAyy said...

pernah dgr satu ceramah tu,sebanyak mana pun amalan kita beribadat,tapi jika tidak menjaga hati jiran,Allah akan murka.

tp, bagus bila maya masih bersangka baik pada mereka.and yela,kita pn manusia,if mereka ade terasa pape,biarlah,janji kita mintak maaf kan?if dia taknak mintak maaf tu,terpulang...

to paktam,tryla smyg subuh kat msjid di bulan puasa...maybe akan seronok nnt!haha [ckp org je]

Anonymous said...

bgs bgs..luahan ikhlas dr ko..aku kenal ko n tahu ko mmg ikhls dlm smua segi....tp aku wat bagi nasi tambah sket kat sini..

kalo nak lepaskan gian luahan ati tu..boleh..xslh sgt2..cuma xleh mention sape2..ckp je 'yg jiran'..jgn sampai bgtau direction leh wat org cam sape yg ko maksudkan..isunye boleh dibincangkan,tp bukan orgnye..bukan ape..tkt timbul fitnah..

ape pun teruskan menulis..aku ske bc ape yg ko tulis..gud job bebeh!!

masih terngiang2 kat telinga nasihat Encik Sulaiman sampaikn kat kelas..hehehehe

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
mayamin syafiqah said...

time kasih en anonymous..

aku pun baru je berkenalan dengan blog ni so aku tatau cane sepatutnya nak cite..almaklumla ko pun kenal aku..cite konfem A-Z punye..tapi takpelah..aku akan cube baiki lagi penulisan aku utk mase akan datang k..

time kasih kerana membaca dan mengomen..

jemput datang lagi ye..

tambah nasik2..

LeLa BeSt said...

ape tambah2 nasik nih? bukak puasa x ajak ek?
( ini adalah contoh bersangka baik ye, kawan2 dan penonton2 di rumah..)