jaga diri hiasi peribadi

Wednesday, September 3, 2008

ADAT, PEGANGAN vs MARUAH

minggu lepas, macam biase kat umah aku ustad datang utk ajar mengaji..back to basic..kalo dulu mengaji bukan nye kosentret sangat mase kat kelas ABIM tu..(ustad ni offer utk ajar mengaji dari Iqra' 1 sampai pandai..selama ni bukan tak pandai..tapi banyak yang salah n lari..n banyak gak lagi mende yg tak tahu..die ajar satu family aku..kene sediakan breakfast n lunch utk die n family..ada jugak bayar die tapi aku tatau bape..every week hari Ahad pg die datang..)

so kadang2 ayah aku akan amek nenek dari due2 belah mak n ayah aku utk datang saje je..sambil2 la..mengambil peluang and pahala..k mgu lepas nenek belah ayah aku datang..aku panggil maktok.maktok seorang yang sangat berpegang kepada adat n banyak gak pantang larang die..tegas and outspoken..selesai mengaji n makan, pas zohor maktok minta aku hantar ie balek..tibe2 mak cakap bole la anta maktok then kita pegi terus nursery, mak nak beli tanah utk tanam pokok..pastu maktok masuk bilek aku..die pun cakap..sebenanye maktok ade mende nak tanye fi (fi nama panggilan aku oleh keluarga).

maktok: fi dah ada 'kawan' ke?maktok ingat nak cakap dalam keta..tak bole cakap mende ni depan adik2..dorg tak paham lagi..
aku: (tak jawab pape lalu tersengeh sahaja..muka merah sket kot..tp control lg)
maktok: orang mane?jauh ke dekat?
aku: ala..maktok janganla tanye lagi..(sememangnya aku tak perlu bagitau..sebab aku rase biarla bila btol2 ready nnti baru bole reveal..lgpon yg penting mak ayah aku tau dulu)
maktok: maktok bukan ape, maktok nak pesan..nak kawan tu tak salah..tapi ingat ni..jangan pergi ke rumah die..jangan pergi sorang2..nanti nampak sangat kita ni murah..kalo pegi ramai2 takpe..satu keta ke..tapi jangan pegi sorang2..ingat pesan maktok ni..
aku: kite je ke tak bole gi umah die?die pun tak bole datang umah ke?
maktok: bole tapi datang ramai2..awak tu pompuan, jatuh saham kalo gi umah lelaki camtu, sedara mara tgk nnti cakap ish murahnye die ni..
aku: ok(pastu cepat2 aku bersiap nak anta maktok balek..haha..nak kuar dari topik sebenanye)

(sebenanye ini rentetan daripada kes abang aku..die bawak balek gf die mase kenduri naik umah dulu..konon2nye macam aku akan mengaku tu kawan aku..tapi mak ayah aku tau la..kalo sedara mara tanye ckp tu kawan aku..tp masalahnye die tu pon obvious gk..dari org tatau jd syakla pulak kan..pastu ade jgak makcik aku yg dh penah kenal die..lagi la kan..hmm mende ni dah lame tapi point maktok tu bole jadi sampai bertahun kot..)

apa yang aku dapat fikir dari mende2 ni..cakap maktok tu ada benarnye..n sebenanye aku dah lame dipesan utk mende ni..mak dah lame pesan..kita org pompuan,selagi tade pape jangan pegi umah lelaki(yg spesel la)..laki datang umah kita takpe..aku dh penah tolak dulu pelawaan seorang admire utk ke jamuan beday party anak sedara die..last2 party tu cancel kau..sebab aku mungkin memainkan peranan kot..naseb aku tolak mase tu..sebab aku tny mak aku dulu..mak tak bagi..takut kang bile family dah kenal lagi susah..lgpun aku cume anggap die kawan..so tamaula bagi harapan bukan kat die je..tapi kat family die skali..

aku dah sound awal2 kat "kawan"(bak kate maktok) pasal mende ni n die paham..die pun tanak aku gi umah die..selagi blom betol2 konfem..yelah..ini soal maruah..mungkin ade family yg still ada pegangan ni n mungkin ade yg dah open minded n tak kesah pun..tp bagi aku..aku akan pegang mende ni..
bagi pihak laki pulak..tak obvious sgt kot..sebab lelaki kan..tapi yela..pegi pun beramai-ramai la..
tp 'die' dah selalu datang umah aku sorg2 sebab die kacip ngan parents aku..datang pon slalu mak yang ajak.. tapi parents aku belom tau kot pasal kiteorg ni serius..mungkin ade clue tp dorg tak penah tanye..aku lebih selesa dengan keadaan macam tu..

so lastly terpulangla kepada korg utk menilai mende2 ni..kadang2 cakap org tua ni banyak yang memberi kebaikan walhal org muda mana nak ikut sangat..selagi bole berpegang, aku akan pegang..yang baik jadikan tauladan, yang kurang baik dijadikan sempadan..

8 comments:

AimihAyy said...

first of all,rindu nk g dgr ceramah agama kat umah maya lagi~

btw,yes, saya setuju ngn maya.
isu maruah and pegangan yg harus diketengahkan.baguslah if maya sudah diberitahu mcm tu.

and sama lah kita,juga telah dipesan oleh ayahnda n bonda,dilarang pergi ke rumah lelaki 'special' itu sama sekali.and jika dia yg nak dtg,mintak beramai2 la ye.bukan soal naroow minded,tapi pegangan seseorang perlu dihormati kan?

and bukan itu sj yg dpt membezakan maruah kita dgn org lain.byk isu lain yg boleh dikaitkan dgn maruah.tapi ape2 pn,kalau kita sbg pmpn,then bila lelaki tak boleh respect kita lagi (tak kira dr segi ape),baik tinggalkan sj dr maruah tergadai.

Hafizan said...

hm..susahnye nk comment psl hal nie.
haha..maklum la takde pengalaman kn. so,baik sy dgr anda2 bercerita mngenainya sbb sy naif bab2 nie. ape yg pasti soal maruah tu sy paham. kite kene la respect camne pandangan sesebuah keluarga mengenai soal maruah.sbb ade family yg anggap sesuatu tu akan menjatuhkn maruah sedangkn ade family yg anggap benda tu tak akan menjatuhkn maruah. so,sesuaikan la diri kite walau dimana kita berada..

p/s: nice story maya..i learn something from u..

yanaLiy said...

say Hi kat 'kawan' tu ye...
Iye, malu jika sudah pergi ke rumah si dia itu dan akhirnya hubungan tidak menjadi. huh...

Saya respect cara anda berkawan dengan 'kawan' anda itu!

mayamin syafiqah said...

thanks kat korg yang bagi comment ni..actually kadang2 mende yang simple cani tapi memberikan kesan yang sangat besar kepada diri kita..

to aimi:
banyak isu pasal maruah ni..just take care of ourself insyaALLAH..jaga diri hiasi peribadi..

to paktam:
hehe..blaja lagi ye tam..banyak lagi mende nak dikongsikan sebenanye..

to yana:
kenapa cakap respect camtu?actually i believe in if we take care of what we shouldn't do in a relationship, insyaALLAH it will lasts forever..nway terima kasih..saya hanya menjaga ape yang perlu..

Anonymous said...

mayamin...

ko makin besar, makin matang ye..hehehehe..nampak da kematangan ko?

kwn2..perkenalkan kematangan tinggi maya dalam menjalinkan hubungan dan menjaga agama, adat dan maruah..

-everyone can fly like her-

mayamin syafiqah said...

aku cam kenal je sape yang suke fly ni..hehe..time kaseh..yelah..semakin hari semakin baik..kite kena jadi lebih baik kan?n sudah masanya utk berfikiran matang..tp matang mengambil masa n pengalaman..

terima kasih maksud berkata ialah..

LeLa BeSt said...

ohh abg ghentung...

mayamin syafiqah said...

weh..abg ghentung mane ko panggil ni?