jaga diri hiasi peribadi

Friday, September 12, 2008

Part 1-Pre School

Dah seminggu tak menulis..bukan ape, sibuk sedikit bercampur dengan kekeringan idea..I've read an old friend's blog today and got some idea to write now..(thanks to shark-the beard really shows u r an old fren.. :-] )huhu..i'm interested in his post that related with how he started hi education in kindergarden..yelah..let say if one day I become a prime minister..tayahla susah2 to make an appointment with me..nak tau my education background and all those stuff..
Takpun nanti cucu-cicitku nak tau pasal nenek moyang die, senang sket..nak tau nenek die ni skolah mane dulu, blajar ape,baik ke baik..hehe..just click and semua ade..mase tu mungkin ku sudah berada di alam yang lain..so to all my grandsons/daughters(or maybe great2)..this is for u..kalo kite tak sempat ketemu..

Untuk post ni saya ingin mulakan dengan alam pra-persekolahan. Mayamin Syafiqah mendapat pendidikan awal di Tadika Orkid (rasenya skang dah tuka name) yang terletak di Jalan Gambut,Kuantan. Pada masa itu saya hanya berumur 6taun (tahun 1992).. Daripada penceritaan ibu saya, sememangnya dia mahu anaknya bertadika di sekolah mubaligh kerana pendidikannya sememangnya berbeza berbanding dengan pada masa itu mungkin hanya ada tadika kemas dan taski abim.(mungkin silibus dan pembelajarannya lebih berkesan utk menimbulkan minat dalam pelajaran). Ibu mahu saya berada di Tadika Methodist tetapi tidak diterima n saya pun tidak mengetahui sebabnya. Pada masa tersebut di tadika orkid, hanya mempunyai 2org pelajar melayu iaitu saya dan Zatul Nadia. Yang lain dimajoritikan oleh kaum Cina dan sedikit kaum India.

Sekolah tadika saya terletak di belakang Church dan pada masa rehat selalunya kami akan bermain-main di kawasan tersebut..tapi seingatnya saya tak pernah masuk sebab pintunya selalu berkunci..hanya dapat mengintai daripada cerminnya sahaja. Pagi2 ayah akan hantar ke sekolah berbekalkan makanan (dalam tupperware kuning yg sampai skang pun ada lagi)..

Di sana, saya melakukan banyak aktiviti2 yang menarik dan cikgu2 nya juga sangat best. Perkara2 yang paling diingati:

1. Setiap hari seorang pelajar akan menandakan X di calendar utk tarikh semalam.(semua akan tidak sabar menunggu giliran masing2-mungkin ini dapat menaikkan semangat utk ke sekolah)

2. Setiap kali melakukan kerja menampal, gam akan diberikan setiap seorang-gamnya yang kene lesek sendiri..bukan yang main picit tu..tataula kalo ade jual lagi tak kat kedai skang ni

3. Pakaian bebas..bolehla saya melawar ke tadika..macam2 pesyen bole digayakan

4. Ada kelas bahasa mandarin juga-saya sudah mula pandai mengira dalam bahasa mandarin 1-10 di sini..tulisan die pon kena buat juga

5. Ada lawatan ke taman teruntum..siap dapat naik kuda lagi..

6. Ada meminati seorang budak lelaki Cina ni..hemsem la tym tu..haha..tapi skang dah tak dapat ingat muka and nama die..(weh gatal jugak aku kan..tadika je dah ade crush)..huhu..agak2nya dapat jumpa lagi tak skang ni?

7. Kalo musim hujan, aku ade baju sejuk colour turqoise yang skang ni masih disimpan dengan baik..sangat sayangkan baju tu..tak igt siapa yang belikan..tapi suffya pun dah tak muat baju tu..

Setakat ini, itu yang masih dapat di recall..tapi kat sana memang best. Permulaan yang baik untukku.Terima kasih kat ibu n ayah sebab dapat hantarku ke sana..Aku anak yang bertuah..
Kalaula dapat jumpa gambar2 mase kat tadika dulu..memang best lah..

Terima kasih jugak dekat cikgu-cikgu yang dah mengajar..memang tak ingat nama mahupun muka mereka..

to be continued...

with my primary school

8 comments:

Anonymous said...

cam mane agaknya muka ko masa tu ye? pegi tadika mesti buat rambut yang ade tocang tu ke..ape name stail tu?..aku pun xreti daaa...


-teringat aku ms tadika..penah kencing dlm seluar sbb cikgu garang lambat kasi balik awal, xtahan beb-

mayamin syafiqah said...

mestila muka yg sangat comel..tapi skang lagila comel kan..hahaha..
tade..aku pesen rambut tak bape igt..tapi rasenye aku tak tocang sebab rambut aku pendek je..mungkin ade pakai sepit2 n scarft je..

-ee...kencing dalam suar..haha..bab2 kencing n berak dalam suar aku tadek eh..haha..aku seorang yg berani!huhuhuhu

LeLa BeSt said...

hahaha.. aku suke mase tadika.. aku adelah budak 5 thn yg otai geng ngan bdk2 6 tahun.. kalo dak laki gaduh ngan dak pmpn, dak laki mesti back up aku punye, wpun aku bkn side diorg.. sbb pe ak xtau.. huhu.. aku jalan kaki beb g tadika.. mesti comel giler aku kecik2 pakai tudung kaler pink g tadika islam naim..huahuahua

~ ape kencing2 dlm sluar nih.. x macho lgsg.. harharhar

Hafizan said...
This comment has been removed by the author.
Hafizan said...

patut la amek mandarin kat U.tak adil btul!!hehe...

aku kat tadika kemas je.bile bulan pose aku ckp aku pose time mkn.sbb aku nk gi men2 dgn bdk2 len yg pose.pastu kantoi dgn cikgu aku mkn ais krim mase blk tadika.esok tu trs tak leh nk men2 lg..benchi tau.. hehehe..

AimihAyy said...

hehehe...best best!tadika ramai cina mmg best..sama la kita...hanya 3-4 org je melayu di situ..dapat pakai skirt pendek~ haha!

cara diorg lain,and belajar pun rasa nak compete je..

and walaupun pada usia -6 tahun,lelaki2 cina adalah lebih romantikd dr lelaki2 melayu.hahaha!till now kot.

mayamin syafiqah said...

lela..
haha..dah dapat gambarkan keotaian ko tu mase kecik2..tidak kurang bezanya dengan tym sekarang..

tam..
aku tidak percaya ko sanggup tidak makan hanya utk bermain?benarkah itu?huhuhuu..kalo skang ni macam mane..contohnye ko sanggup tidak makan utk belajar ke?
hmm..

aimi..
yeke dorg romantik?haha..yekot..baru jumpe sorg staff wah chan jual emas..comeyl..baik plak tu..haha..nasib aku dah tak single lagi..hehe..(mati aku!)

actually baru rabu lepas bile masuk kete ngan mak n adik2 ondaway gi buke pose umh nenek,die bukak cite pasal teringat tym aku gi tadika dulu..haha..tak sangke mak aku akan bukak cite pasal tu..
die kate aku memang melawar gi tadika..baju memang berpesen-pesen..siap bole cikgu tu ckp kat mak aku,suke tgk baju2 aku..cantek..macam org dh gi keje..hahaha..skang aku dh tau dah kenapa aku jadi macam ni skang..

p/s-besh nye jadi kecik kan?

Anonymous said...

hahah.. akhirnya sgala persoalan dan teka teki di dlm fikiranku yg tlh kubawa slama bbrp tahun tlah terjawab.. rupa2 nya latihan dan kebiasaan dr kecik ko utk berkelakuan sedemikian ye mayam.. heheh.. melawa g tadika hihihi.. xsabar lak aku nk melawakn Maryam tu nti heheh

eh, tam sgup xmkn utk study?? hmm.. br lps tjwb satu psoalan dlm idup aku, ade plak psoalan lg.. iskk harharhar