jaga diri hiasi peribadi

Friday, May 8, 2009

Prediction?

BM-Prasangka - "pra" adalah sebelum, jadi andaian sebelum tahu perkara sebenarnya

BI-Prediction

1. Die tu nak pakai duit dari mana ntah nak buat makan-makan, ntah-ntah duit orang, baik jangan pegi, nanti aku makan makanan dari duit haram pulak.

2. Die tu blanja kita makan best-best ni, banyak betol duit die, jadi anak ikan ke die ni?

3. Nanti lepas pekse tu dia datangla umah aku nak antar tumpang barang2 die, tym sebelum pekse takde nak singgah kat sini, kate je sedara.

4. Besar betul umah die tu, brape puluh ribu la agaknya hantaran kawen anak pompuan die tu nanti...

5. Die dari keluarga yang berada, mesti nak pinang die macam nak pinang anak raja, pastu nak ke family die terima keluarga kita ni?

6. Tade pun dieorg ni msg aku tanya, mesti dieorg tanak pegi pun..

7. Die ni jeling kat aku, ada masalah ke ngan aku?Tak tego aku pulak tu..die memang macam tu ke?Sombong je..
(tak jeling pon padahal)

8. Iyeke die tak tahu?ke die buat-buat je tak tahu..padahal semua gossip die yang tau dulu, kes ko yang dah kecoh gile ni takkan die tak tahu..mustahil lah..

9. Die tu hari-hari study kat PTAR..mesti banyak die study, rajin btol die..
(baca novel kot..)

10. Die ni tak kuar-kuar dari bilek..mesti tengah study ni..
(mengelamun)

11. Kalo aku btau die ni pasal kes ni konfem aku kena marah balek.baik aku senyap je.

12. Satu sem ni die tak penah msg aku langsung.mesti ada sesuatu yang die marah kat aku...

13. Kalau aku btau dorg aku kuar ngan sipolan ni, mesti dorang ni banyak nak tanye, gi manela?buat apela?kenapa la?

14. Buat program kata sukarela, pastu nak charge mahal2..ada financial interest lah tu

15. Dengki la dengan aku tu, aku dapat, die tak dapat.Dasar perasaan hasad dengki terlebih.

16. Lembab, terhegeh-hegeh bawak kete. Signal pun tak, tau2 nak masuk je..konfem pompuan.

17. Cantek nye girlfren die, die muka cam perampok je..mesti ayat manees ni..

18. Eleh, girlfren(bini) lagi tua dari boypren(laki), ko tengokla..tak lama punye..aku bagi masa 2 taun je..

19. Die ni tulis pasal adat kesopanan la pulak..mesti die rasa die tu sopan sangat...

20. Yela tu janji nak keluar, alih-alih nanti, sibuk la, banyak keje la, jalan jem la..penat la..adela tu alasan die nak reka nanti tu..betol ke die nak kuar ngan aku kali ni..

21. Die ni datang bilek aku nak check aku stady ke tak la tu..saje nak psycho aku jangan study banyak2..

22. Die ni kalo cakap ngan laki, semacam je..ngan pompuan tade lak macam tu..nak tarik perhatian la tu..


Prasangka ada yg baik, ada yang buruk.Setiap manusia takkan lari daripada membuat penilaian tersendiri (value judgement).Bila dah tahu hal sebenar, ada yg akan rasa bersalah n ada yang akan rase die tu betul jugak.Semuanya subjektif...



10 comments:

wannortya said...

perghhhh mayam...nak kate aku spy ko kate depan2 je la..takyah la tulis kat blog..punye la aku niat ikhlas lagi suci datang bilek bertandang..yelahh,mane la tau..demam ke,selesema ke,gatal2 ke...hahahaha...

takley blah btol prediction2 ko nih..kesah benar ek?hehe

teringat aku time kat plkn(khidmat negara)dulu,penah kena marah sbb ponteng..pastu bagi alasan sbb nmpk cm nak hujan..so 'ingatkan' tak de aktiviti..kena marah kaw2 punye la.fasi tu kate,nape nak ingat2.mcm mane kalo slh?hmmmm

susah gak kalo asek ingat tu,ingat ni..byk benda takley bwat..kalo salah,kan dah rugi..bak kate lela,"ape yg susah sgt nak ajak makannye.nak,call je la.nak pk mcm2 plak"

berjumpa lagi di lembaran akan dtg..daa~~

aYie said...

maya...tertarik dgn no 16!

haha

LeLa BeSt said...

haha aku nk kategorikan kisah2 kau ni. org lain bace je jgn byk citer

yg aku boleh kaitkan dgn someone or any event yg ak pnah dgr n alami
no 3, 7, 8, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 22

yg lain2 tu aku xbajet ade org boleh pikir cmni, sbb xpenah dgr lagi (byk btol masa nk pikir cmni. xberserabut ke otak diorg. xde esainmen ke weii??) mgkn diorg dh abes baca kot <-- ni contoh andaian aku lak eh

no 16 tu aku mmg paling pantangsss. ok mmg ramai wanita yg bersikap lady driver, tu mmg kenyataan k. ak x nafikan, n mmg bikin sentap lah. tp bg aku lah eh, lagi ramai bapok kt jalan tu yg dh menyusahkn aku. baper ramai gak masuk simpang xbg signal xyah ckp la. tu blm lg kire lembab kt lane kanan, dh tu keluar simpang msuk jln org nk bwk pelan2 hadoiyai. naseb je aku ni bukan jenis hon org. ade la pulak mangkuk berayun yg sebok nk hon org, bukan nk brek dlu ke hape. mgkn brek dia ltak kt hon kot. ko hon org lagi la org terkejut, nak2 org lemah smgt. hon manja2 sbg peringatan dh la, xyah la nk hon mcm nk kejutkn satu shah alam. lain la kalo ko bwk lori jual tilam tu, boleh la terima lagi. senonoh la sikit. setakat org mkn jalan ko marah diam2 jela, selagi dia tu xmabuk ke ckp enpon ke(which is if he is, then only he deserves it). sbb ko xtau pulak bile adik ko ke, kakak ko or mak ko ke yg akan buat salah makan jalan org lain pulak. time tu ko akan berharap org tu akan bertolak ansur pulak dgn dia. ade la share msg2 nti, xyah la kecoh sgt mcm jalan tu biras ko yg turap..hekeleh
membebel pulak. lame simpan nih

hahaha. btw i xjeling pn kt u k. kalo u yg xdtg kt i nk berbasa basi, u xyah nk kate i sombong. its as easy as that. sudah. <-- sungguh aku terkejut la ade org byk masa sgt nk pk cmni. apekah otak aku yg kurg bekerja utk memikirkn bnd2 cmni? katakanlahh!!

btw tya ko pls jgn buat tuduhan melulu psl spy2 cmtu eh. dpt surat karangg...

Hafizan said...

hahaha tya kuang ajor...

maya sebnanye aku yg srh tya jd spy.nk tgk sejauh mane ko dh study haha...

6. Tade pun dieorg ni msg aku tanya, mesti dieorg tanak pegi pun..

pergh bnda nie aku br je msg kat ko psl rembau aritu.tup2 dh kuar kat blog ko.cpt btul teknologi skrg.

uAnz lAmpI All riGht said...

hahah..cayala maya....ko berjaya menulis benda yg ada dlm otak ko...oleh sebab itu aku menaikkan taraf kecedasan otak ko dari no 2 ke no 3...hahahahaha...
(setuju x member ku no 5- lela n k.a)....oh nampaknya mereka setuju....tahniah maya....hahahaha.....


ok skrg aku lak komen...
aku setuju tu maya ngn suma apa ko tulis...haha...dlm idup ni mmg kena byk kita wat predict....kalo x sshla idup...

hahaha..nway lela ko kalo ko nak mara pompuan ko ckp terus terang POMPUAN k..jgn ko nak ckp BAPOK lak....nnt nora n zie marah....aku tak tau..hahaha....


ala maya sengjak apa yg org predict pasal ko ka,(ko stdy dah abz ka,ko wat paka, ko jln ngn sapa ka,g mana ka,berak ka,)seng jak ko jwb...ko pahal nak kena sipak ngn akutny lebi2...hahahah

yg pasal jeling tu ko jwb mcm ni...oi pompuan or jantan...ko pahal nak ckp aku sombong..ko ingat ko tu baek sgt...ko pun x tegur aku nak ckp aku sombong..sipak kang...hahahaha amcm ok x?hahahahha...



nway gudluck ngn suma predictions yg telah ko nyatakan....
usaha tangga kejayaan..xda tangga guna lift kalo x guna escalator tp jgn pegang tepi k...hahah


masakan kita x buat prediction kalo kita kerana otak cepat berfungsi..btul x?kalo org otak lembap kompom x wat..hahahaha

LeLa BeSt said...

ye memberku no 5, aku setuju tentang kenaikan pangkat nombor itu, tetapi harus dipantau dari semasa ke semasa ye demi memastikan nombor yang diberi benar2 layak untuk digunapakai

eh aku gune bapok tu sbb ak nak cakap lelaki lah. nora & zie xterasa punyelah!! konfem!
cbe ko tgk betul2 paragraph tuu.. atas je utk pmpn. selebihnye stat dr 'bapok' tu kepada lelaki. ko jgn buat malu no 5 tok..

ms kt kolej dlu, time kuliah maghrib org salu kate, sentiasa bersangka baik. kalau kita nmpak org tu masuk hotel murahan pn kite xleh nk anggap dia nk buat maksiat. sbb kita xtau kalo2 dia yg nk banteras maksiat kt situ. ha, x ke malu muke ngko tu??
nk buat predictions biarlah berpada2 kan. sebab kotor pulak pemikiran ngko tu nanti kalo sume org ngko nk kate jadi gigolo ke pompuan simpanan ke sombong ke.. ade la tu rezeki dia, sebab dia, bukannye sume benda dlm dunia ni ngko tau ngko sng2 je nk label org mcm2. lain la kalo ngko ade kuasa lebih sikit mcm prof charles dlm xmen tu lain la..

bak kata tam, masakan orang melayu pedas2 belaka
(berani dia komen psl org melayu... perkauman tau tak)

aYie said...

lela hebat!

mayamin syafiqah said...

haha TYA..aku mmg predict ko diupah utk 'menyepy' aku pun kan?usahlah ko berdalih lagi..
ni kisah benar yg mengandungi prediction aku, prediction aku terhadap org yg membuat prediction and pendengaran aku terhadap prediction orang.dapat ye semua?

no 16 tu biase la AYIE..laki ke pompuan ke akan cakap mnde yg same je..nak wat cane..dah termasuk dalam kaum yg sentiasa dipersalahkan..

tula LELA..aku rase dorg ada lebih masa utk pk mende2 macam tu kot..bagusla maksudnye dorg pandai membahagikan masa utk berfikir..bab2 pemanduan ni pun sebenanye takboleh nak tinggalkan prediction macam tu sebab semua manusia pun melakukan kesilapan..tak adillah kalo asik pompuan yg nak kene dipersalahkan..bukan salah ibu yang mengandung..
aku igt betul la nak tinggalkan surat la kat bilek tia sok..

ko tak tau TAM..teknologi skang..bukan kate cepat..inovatif lagi..banyak kebaikannye teknologi skang ni ha..yg jauh jadi dekat, yg dekat jd rapat, yg betul jd salah, yg salah pon jadi betul..flexible..so aku pun menggunakanla teknologi sebaiknye..
ko janganla bocorkan rahsia yg ko msg aku..senyap2 je..jangan btau sape2 eh..

ko tau TOK, betapa cerdasnya otak aku, aku telah memikirkan kebanyakan situasi tersebut sehari sebelum paper Aud 610 ye..tak sabar2 aku nak abeskan paper nak letak pemikiran aku tu dalam blog..
okla kalo nak naikan tahap keseimbangan otak aku kepada 3..aku terima..nway tak perlu aku cakap kat org tu kalo die nak predict aku ape2..biarla die sedar sendiri je nanti..

Hafizan said...

ish...aku membantah kenaikan maya ke no 3.ujian perlu dilakukan sekali lagi kerna aku dpt rasakan yg no 5 no dh trn jd no 1 hahaha....

ok maya.aku takkan bgtau org yg aku msg ko hahaha....

tp kan maya,aku suke article prediction nie.mmg best.aku mmg suke wat prediction.pastu aku suke nk tgk prediction aku btul ke slh.tp aku jarang cite kat org psl ape yg aku predic.kecuali kalo ade org tnye @ timbul slh paham.

lela best said...

hapdet la wehh.. hapdet!!