jaga diri hiasi peribadi

Monday, March 2, 2009

KURIK KUNDI

Kurik Kundi by Siti Nurhaliza

Nak berkabar tingginya budi kita ya tuan
Nak berkisar kaya tutur bicara
Kalau tinggi untung jadi bintang
Oh... oh... oh...
Kalau rendah masih jadi intan

Teratak mahligai bak dipayung teduhnya
Bila budi melingkar anak asuhan
Adat yang lama berbudi berbahasa
Akar kehidupannya

Yang kurik kundi yang merah saga
Baik budi indahlah bahasa
Oh... oh... oh...
Pantun lama tinggi kiasannya

Berpantun seloka sambil menari canggung
Serentak melangkah rentak timur diarak
Gurau senda
Sopannya dijaga
Sepakat makin kukuh terikat

Hang dok pi hang dok mai
Lagu tu lagu mana
Pi sini pi sana depa menghela sakan
Awatlah dok kalut megah condong ke barat
Mai kita...

Pakat tarik ramai-ramai
Biar ke timur condongnya

( Perak )
Ada...O...ada E...
Bunyinya tidaklah serupa
Erti tidak berbeza

Betui yong betui sungguh
Betui ape di kate

Selembut tarian hoi...
Nak muda berlotah
Tutur bahasanya

Maghi yop maghilah yong
Maghi kita memikio
Parit dengan kuala
Cakap tidak serupe...(ateh)

Dihitung beratus beratus bilangan
Digali beratus-ratus terpendam
Saga dalam lagu pada indah syairnya
Kundi dalam tarian
Indah lenggok tarinya
Aduhai indahnya...

( Negeri Sembilan )
Mana usang diperbarui
Mana lapuk hai dikajangi
Mana elok dipakai ondeh dipakai
Kalau singkat cantik manis
Disambungkan...
Kalau panjangan cantik manis...
Mintak dikerat...

Yo sungguh yo bonar
Kato sungguh dikato

Muafakat ya tuan
Ibu adat di ondeh tidak dilupa

Tak boghodat
Minum tidak bergula
Tak bobudi
Pohon tidak berbuah
Tak boghodat
Minum tidak bergula
Tak bobudi
Bagai pohon tidak berbuah

Yang kurik kundi yang merah saga
Baik budi indahlah bahasa
Oh...oh...oh...oh...
Pantun lama tinggi kiasannya

( Kelantan )
Teghtek teghning oghe kito
Hok tu keno jago
Jange sapa berlete kale
Luar napok come jange dale
Habih kuca lembe
Luar napok come
Jange dale habih kuca lembe

( Sabah )
Membubutlah bayu
Lalu limpas siring semalu
Mengalai bagai tari sesuku
Tari sesuku

( Sarawak )
Selembut madah begitu taghi
Sek ada sakit ghasa di hati
Kame` nyambut madah tuan hulurkan
Kita` nyambut madah kame` hulurkan

Nak berkabar tingginya budi kita ya tuan
Nak berkisah kaya tutur bicara
Kalau tinggi untung jadi bintang
Oh... oh... oh...
Kalau rendah masih jadi intan

Yang kurik kundi yang merah saga
Baik budi indahlah bahasa
Oh... oh... oh...
Pantun lama tinggi kiasannya

Bukan ape tuan-tuan indah sungguh lagu ni..memartabatkan budi, bahasa dan kayanya negara kita, Negara Malaysia. Nak sentuh sket bab budi bahasa. Rasanya golongan X ni dah kurang budinya dan juga bahasanya. Kalo boleh, kite jangan hilangkan budi bahasa kita, cuba selami dan fikir baik2 adakah kita dapat mendidik diri kita supaya menjadi seorang yang berbudi bahasa seperti golongan sebelum kita. Semua pun tahu nenek moyang kita sungguh halus bahasanya, sungguh kaya dengan kiasan,pantun,seloka dan macam-macam lagi. Apa yang harus kita lakukan adalah didik diri sendiri dahulu dan amalkan..
Contoh amalan budi bahasa yang boleh dilakukan..(saya cube nak didik diri juga)
1. Beri salam..(sy sudah buat utk org yg lebih tua tapi belum berani utk beri salam kepada rakan sebaya)

2. Kurangkan sumpah seranah dan mencarut(ish..sy paling kuat pun bodoh kot..ish mulut jahat tol!)

3. Bersopan di jalan raya..mengalah tak bererti kalah..(tapi sy akan mengalah kepada org yg berbahasa je slalunye..cthnye kalo nak masuk di barisan hadapan saya, tolongla bagi signal ke, angkat tangan ke..tak luak pon...)

4. Hormat orang yang lebih tua..(ni macam-macam boleh buat..)
-salam cium tangan
-lalu di hadapan mereka dengan bongkok dan tangan di hadapan
-perlahankan suara
-lebihkan dengar dari bercakap

dan banyak lagi lah..korang bole fikir n bagi idea ke..

tapi saya di sini ingin menekankan juga bahawa

"HORMATI ORANG LAIN BARULAH ANDA AKAN DIHORMATI"

kalo korang je asyik nak dihormati tapi tak reti nak hormat org lain..pegi hidup dalam dunia sendiri jelah...

55 comments:

Anonymous said...

ak nak tanya sikit.
sopan?
ko rase ko sopan ke?sure??

Anonymous said...

ko hormat org?
ke ko hidup dlm dunia ko sendiri jugak?

mayamin syafiqah said...

aku rase aku sopan
tataula kalo org kate aku tak sopan
sebab sopan ni luas dan bole di interpretasi dengan pelbagai sudut
mungkin aku tak sesopan engkau yang bertanya..

LeLa BeSt said...

ini respon dr aku yg mmg kurang sopannye dan hidup di dalam dunia sendiri tanpa dikelilingi oleh org2 yg berselindung di sebalik nama 'anon'

mayamin, pendapat aku yg telah menjadi bespren ko selama dkt 8 tahun ni, ko boleh dikategorikan sebagai seseorang yang mempunyai sifat2 kesopanan dan kesusilaan yg boleh dibanggakan sbg bespren aku. tetapi bagi aku, sopan itu adalah sopan dalam erti katanya sendiri, seperti mana yang telah diketahui kita semua sejak mula2 berkomunikasi dalam bahasa yang menyebut perkataan sopan itu sendiri. cuma aku suka utk mengkategorikannya kepada beberapa klasifikasi berdasarkan tahap dan kekuatannya, iaitu sangat sopan, sopan2 manja, dan kurang sopan

ckup sopan x??
.. x? like i care!! duhh..

Anonymous said...

ak xpenah anggap ak sopan.
bagi pendapat ak org yg pos entry dlm blognye menggambarkan dirinya sendiri.jd ak bertanya,adakah bile ko ckp psal sopan,adakah ko sangat sopan.jika ko rasa ye,tahniah..tp pastikan ko kaji dalam berbagai sudut ye.

kepada lela..

anonymous.ada ape pada nama?
like i care!!

mayamin syafiqah said...

baikla encik/cik anon..saya akan mengkaji kesopanan saya dari pelbagai sudut..jikalau ada sudut yg sudah disopankan maka senangla kerja saya untuk menyopankan lagi sudut yang lain.begitula juga hendaknya kepada encik/cik anon yang rasakan diri tidak sopan harap juga dapat berusaha utk menyopankan diri dalam sudut2 tertentu..

n actually i've mentioned in my post that saya juga sedang cuba didik diri saya juga.so to me, tak semestinya kalo kita tulis pasal sopan, kita must be perfectly sopan.tapi saya ada initiatif utk membuat anjakan menjadi insan yang lebih sopan.juga mempunyai kesedaran bahawasanya saya perlu berubah.

btw, bukan post dalam blog sahaja boleh menggambarkan peribadi serta personaliti seseorang itu.sebab??
sebabnya, manusia ni boleh jadi bermuka2..mungkin 2 ataupun 18..so kita tak bole...
JUDGE A PERSON BY HIS?HER BLOG...

kepada lela,
terima kasihla..terharu rasanya..tapi aku akan cuba menjadi lebih sopan lagi..banyak lagi sudut nak di discover ni..

ada maksud,keindahan dan kecantikan pada nama..
nway proud to have a good name..

Anonymous said...

jadi ko bermuka2 di dlm blog ko sendiri??
itu ke maksud ko?
im not judging,im jus asking.

btw,my name is not important as ak xde niat pun nak berkenalan.ak suke jelajah blog,dan blog2 yg menimbulkan kemusykilan akan ak persoalkan.

ok,mcammane dgn hormat?

Hafizan said...

eeee....mnyampahnye aku dgn Anon nie. mcm bgs sgt nk persoalkan kesopanan org lain.gi mati la!!! kalo nk tnye tunjuk la diri sendiri. penakut.

aku mmg org yg tak sopan!!! so what?

mayamin syafiqah said...

beb, kalo aku nak bermuka-muka pun at least aku bermaruah sebab aku tak merahsiakan identiti aku..ni blog aku, kalo aku nak bermuka-muka pn apa salahnya.so, aku bermuka-muka ke tak ke dalam blog aku, is not the main thing n if that really happens, only me n Allah will know..you shouldn't question it.

and actually kalo nak jelajah blog org, aku nasihatkan biar bersopan lebih sketla ye encik/cik anon.aku nasihatkan ko bolela kemukakan kemusykilan ko kat blog lain yg lebih hebat dan panas..aku hanya memberi pendapat dan sedikit luahan hati kecil dalam blog aku, so aku tak mintak persoalan luar biasa dari sesiapa..

spt aku dah post, hormati org lain dulu baru kita bole dihormati..

sabar tam, sabar..
"tak hidup dipuji, tak mati dikeji"

Anonymous said...

ni ape kene mengena plak ko bermaruah sbb ko xmerasiakan identiti ko?emm ble pk blik,itu ke ciri2 bermaruah?musykil gak ak niee..

err,luarbiasa ke persoalan ak?
biase je pun..

x hidup dpuji,xmati dkeji-ak suke ayat ni.but,fyi..ak xkeji pun.

kpda hafizan,
ko kesah ap ak penakut ke x?
ad ak kesah ngn ko yg suh ak g mati?
funny.

mcm ko ckp,
'ko mmg org xsopan soo what?'

ak ad jawapan
'ak mmg xnak tunjuk diri ak.ingt ak kesah ko ckp ak penakut ke ap?
C IF I CARE!!'

Hafizan said...

penakut,ko kesah ape maya bersopan ke tak? ade die ganggu ko?

haha...bgs la kalo ko tak kisah aku panggil ko penakut kn penakut? at least best skit la name tu dr anonymous.

uAnz lAmpI All riGht said...

wah meriahnya coment2 yg ada dkat ko yer blog ni maya.....
anonymous bole ka sy bertny...awak ni pmpn ka laki?wah sopannya aku...hahaha..adakah itu kategori sopan ananymous?im just asking k..juz answer...hahahaha......


okla aku nak tny ngn ko anonymous.....kalo la aku ckp aku sopan..ko ada mslh ka?adakah ia menganggu diri ko?n napa ko ckp ko tu x sopan?nmpk sgt ko kurang ajar ngn suma org....betulka?im asking..jgn mara....


ko penakut ka?samala kita....takut kan Allah SWT kan.......kan kan....

tp kan stu jer aku nak ckp..awk ni kecohla....suka atila maya nak post apa...kecoh la lu...atleast dia yakin ngn diri dia yg diatu sopan...n pelbagai sudut tu aku nak tny..sudut apa?ko terngkan sikit.....bgla ilmu kat kita org..sharela..mayb ko terer kan....kan....

tp kan ko ni mest selalu suka musykil ngn suma org disekeliling ko kan?sebab ko bru bc blog org dah ko musykil...ni baru pasal sopan..aku xtau lg kalo org tu tulis psl benda yg lg teruk dr sopan.....kan anonymous....sedap gak nama tu...xyh la ko bg identiti ko...lg bgs kot kalo kita org xtau....

by the way aku x bgs sgt kot..tp atleast aku x ganggu n sakit kan hati org len....x bgs skt kan ati org tau....nnt kamu yg sakit ati...paham...ok......

Anonymous said...

hafizan,
ak xkesah pon.tp,ak ganggu ko ke hafizan?
yang benar,penakut.
haha

kepada uanz iampi all right,
ak pmpn ke laki,ko rase ape?ko tnye ak,ko kategori sopan ke x?bg ak, ko sopan je pon.haaha

ak xde masalh kalo ko nak ckp ko sopan.tak payah la ak tanye ko lagi kan?n ia x mengganggu ak pun.i jus feel im not perfect utk mengaku ak sopan.tp tak bermaksud ak kurang ajar dgn sume org.duhh?

takutt..ak penakut.same ke dgn ko?samela kot.

keco ke?ke korg yg kecoh?ak juz berinteraksi dgn tuan punye blog je.oh,nti ak komen blog korang la plak kan.xdelah ak rase korg yg kecoh.ak tau die yakin,its good.pelbagai sudut kesopanan-dgn kwan,org yang baru kite kenal,tingkah laku,budi bicara,keluarga dan lain2 la.nape ko nak ak yg bg ilmu ni?ak bkn cikgu.

ye ak mmg musykil ngan sekeliling ak.its not good too trust everyone round u,life is cruel rite?
emm,tp ape bende lagi teruk dr sopan?bleh lu gtau gua?ak mmg dari awal xnak bagitau identiti sbb tu ak letak anonymous jee..ape la ko ni.tp,nape kalau korg tau sape ak?

good,ko mengaku ko xbagus,same mcm ak,mengaku yg ak xpernah anggap diri ak sopan.byak ak kene blaja kan utk berani mengaku ak sopan.
kan,paham?

Hafizan said...

yes penakut...pertanyaan ko terhadap maya amat la mengganggu aku. die hanya tulis ape yg die wat & die rase patut.tp apsal ko bertanya seolah2 ko mempertikaikan hasil tulisan die & perangai die?

tak perlu la ko dtg menyemak komen kat blog2 kami. kami takla kecoh seperti mana org len yg kecoh.msk blog org tak knalkn diri pastu nk persoalkan empunya blog yg juga kwn aku.

Nuarex @ K.A said...

Haha...6 komen dh ada....ni dh lebih mencukupi...x lama lg kiter semua akan tau siapa anon ni based on ip address dia..haha

Anonymous said...

kpd hafizan.
byk kn bersbr.anon ni sje nk mnguji ko je.jgn lbih2 sgt.mybe anon ni dh lme usha maya.pstu x puas ati ngn maya.so,die pun sje nk m'cari mslh ngn maya.

maya plak..
mybe penh terkurng sopn ngn sape2 kot.cbe igt2 blik.muhasabh diri.maya kn peers so byk bergaul ngn org rmi.org akn perhatikn smue tndk tnduk maya.

to anon..
mmg ko ske mencari mslh.yela, ko mnjelajh ke blog2 org ps2 timbul kn kemusykilan kpd org itu.ble org 2 tnye ko xnk bgtau ape y ko nk dr die.dhla bg persoalan y x jelas.ape jwpn y ko nk dr maya sbnrnye.mybe die penh t'kurg ajr ngn ko kot.tp mst ade sbb kn.ko ade ape2 mslh ek ngn die.trus terng je.ko syok die kn.ha3...
tp setkt aku kwn ngn maya la.ok je.xde nk kurg sopn ngn aku.

to k.a..
cari k.a sape anon ni.ha3..

LeLa BeSt said...

sonoknye!! masing2 de kebebasan bsuara. hakhak tergelak jugak la bace komen2 yg penuh emosi. syabas lah kepada yg berani mengeluarkan nama masing2. bpk aku kate tu tandanya btol2 anak jantan. x la mcm sesetengah org yg baling batu sembunyi tangan. sbb yelah di alam siber ni org menggunakan kelebihan utk stay anonymous. tp k.a kn ade ngeh3..

mayam, 1 opinion. pd aku, kalo ape yg org tulis kt blog die tu kite rase@anggap bukan dirinye yg sebenar, tu bukanlah dia bermuka2, tp sbbnye adelah salah n kekurangan di pihak kite. sbb org skg ni salu sgt ngaku 'kenal' ngan org lain. pdhl xpenah pn idup berjiran, merantau n susah sng bsama. br g makan skali dua dh ngaku kenal. jd mksdnye di sini dr blog itulah kite boleh semakin mengenali dirinye. cara dia bercakap n mengeluarkan pendapat. tp berwaspada juga kerana kadangkala mata & hati manusia ni salah menilai. bwk2la mengucap..
n if u ask me, 1st 2 comments to xsopan pn, jd ak xbrp bersetuju ngan statement ko yg "mungkin aku tak sesopan engkau yang bertanya.." . nas terjah je yg buat keje2 cmtu, tu pn die tunjuk muka n btau nama.. oppss!! isu sensitip la nama2 ni!!


a sopan act begets another. so dont blame others if ppl r not sopan to you when u r not being nice to them. but if u think ppl are not sopan enough FOR you, g bli cermin besar2 taruk kt umah. tiap2 hari sblm kua umah tgk diri tu. bukan ape, takut terlupa kedudukan ni sbg hambaNya yg lemah. bace doa tgk cermin skali k!

k la nk g cermin diri ni...
read it & weep!!

Anonymous said...

haha

ni dh lebey dari cukup ni..

ip address dia 192.168.......

anon, tnggu la..
jap lg name mu akan ku dedahkan...
hehe

Hafizan said...

to wak:
hehe...sejuk ati aku bc komen ko wak. aku kire bersabar la nie wak. kalo di dunia nyata dh pasti akan keluar ayat2 yg ko sendiri tau...tp bile pk2 balik tak gune pun bersabar dgn penakut nie. yela,bknnye aku dpt ape2 pn...baik layan jer...aku rase btul la die minat kat maya tp maya tak layan die hahaa...

to lela:
dh lame aku tak rase keseronokkan komen blog org sebelum munculnya "tak ingin diketahui".

to k.a n ustad:
aku dh dpt care yg lg best trace org yg komen gune blogspot sendiri. die ade coding yg ko leh gunakn utk tau sape yg dtg blog ko, website2 yg die pegi & len2 haha...

Anonymous said...

kepada wak.
dlm nyk2 kwn tuan pnye blog ni,ko agak rasional dan mengambil kire kemungkinan ak begini,maksud ak kenapa ak agak kurg sopan.utk itu,ak amat menghargai dan berterima kasih.itu yg sepatutnya,mengambil kire kedua2 pihak,walaupun die kwan kite.

ok,ak tau tu sume.ak sebenarnye mmg ad sedikit,diulangi sedikit ketidakpuasan hati terhadap tuan empunye blog.jd,ak ingin beliau rase bagaimanakah perasaan sekirenye tanpa usul periksa,ad org terkurang sopan dgan diri kite,bgg bkn?

walaubagaimanapun,ak bukan nak bergaduh.kepada hafizan,lela ,lain2 dan tuan empunya blog sendiri ak meminta maaf.

kite mungkin xkan sedar ap yang kite pernah buat sama ada secara lgsg atau tidak kepada org len.mgkin method ak salah,tp ak nak ko memahami dan merasai sendiri.

mayamin syafiqah said...

Actually kan anon, aku x paham ape yg ko nak aku rasa..adakah ko nak aku rase yang ada org yang aku kenali tapi tidak mendedahkan identiti tulis dalam blog aku cakap aku pernah tak sopan dengan die?itu tujuan utama ko ke?dalam apa2 tindakan kita, kite mesti ada MOTIF dan OBJEKTIF. Betol tak kawan2? So let me highlight it again, adakah tujuan ko bertanya adakah aku sopan ke tak tu, nak mengatakan aku ni pernah tak sopan dengan ko?kalau lah itu motif ko dari mulanya, senang je..ko perlu post macam ni je dalam first comment ko,

“maya, ko jangan nak pandai2 cakap pasal sopan, sebab ko pernah tak sopan dengan aku”

Senang cite, at least aku tau sebenanye aku ni tadelah sesopan mane dan aku ni tak layak nak cakap pasal sopan kat blog aku. N aku jugak tak perlu cakap ape2 sebab manusia ni tak perfect, so seolah2 kita tak berhak nak cakap ape2 sebab kita tak pernah perfect pon dalam ape2 sudut pun. Macam tu ke yang ko nak?

Seperti aku penah cakap, bagi aku kawan yg baik, die bukan sahaja dapat menolong dan berada di sisi kawannya dikala susah dan senang, tetapi die juga bole memberi pendapat dan meluahkan pendapatnya sekiranya ada mende yang tak elok mahupun elok yg dilakukan oleh kawannya (memberi pandangan dari sudutnya sendiri). Supaya kawan kita tu tahu ape pndapat org lain. (tp betol cakap lela, mata dan hati kadang2 salah menilai, so bila kita ade sesi luahan antara 2 org, kita bukan sahaja dapat meluahkan perasaan dan pendapat kita, kawan kita juga dapat memberi feedback tentang perasaan dan tindakan die).

Aku nak mintak maaf dengan anon sebab menyebabkannye die tidak puas ati ngan aku sebelum ni. At least aku tau sebenanye ramai kat luar tu bukan kawan yang sebenar. Kawan yang sebenar die tidak akan cube nak malu kan aku kat blog aku dengan provoke aku utk mengaku aku ni sopan ke tak. Dia akan memberi pendapatnya dan berharap aku akan berubah dan sedar dengan kekhilafan aku. Tindakan ko bertanya begitu seolah olah nak btau semua pembaca blog aku yang aku ni tadela sopan mane, taklah hormat orang sangat dalam cara yang tersirat sebab ko nak suruh aku mengaku sendiri yang aku ni tak sopan. Takpelah anon, aku dah sedar skang, aku kena berhati-hati..kadang2 nampak je kawan kita tu baik ngan kita tapi sebenanye die pun boleh nak tikam kita dari belakang.

Kepada K.A dan kawan2 yg bole mengesan anon ni sape, teruskan lah..tapi korg tak payahla publish kat sini.aku tanak malukan die.korang btau je aku nnt sebab aku nak sangat tau die sape..aku nak tau sapa yang sanggup buat kawan die macam ni..

(aku rasa sangat sedih skang, menyesal dengan perbuatan tidak sopan aku dan rasa dikhianati oleh kawan sendiri-->sebak beb..)

uAnz lAmpI All riGht said...

to maya..

dah la tu.ndak pyh pjg2kan benda ni..
sebenrya benda kecik jak ni...bkn ada papa pn...mayb anon bkn nak memalukan ko..tp dia menganggap ko kwn bek dia...so dia sj jak nak ckp2 ngn ko...bkn ada niat baik...kdg2 kita juz nak timbulkan isu dgn tanpa niat yg jahat pun...n mayb ko n kita org yg sibuk2 memanaskan keadaan...so skrg let bygone be bygone....kan....kalo ko tau bg tau aku jgk k..hehehe...nway aku pun nak minta maf kat sesapa kalo aku x sopan...act aku bknn x sopan tp aku ni dah matang(act nak ckp mcm bdk2)..(hehehe) tula mcm tu..hehehe...tp ndakpala...yg baik dijadikan teladan yg buruk dijadikan sempadan.....yang patah tumbuh yg hilang berganti....k.....

Hafizan said...

aah la maya, jgn la terasa sgt.sedih je comment ko tu.

kate la die kwn ko maya.maybe die tanak ckp berdepan sbb takut jejaskn hbgn korg.sbb tu die tulis kat sini dgn harapan ko dpt tau ape die rase.tp malangnya care die tu wat kite sume tak suke. takde salam & perkenalan diri tp terus persoalkan kesopanan ko.

kate la die tu bkn kwn ko, maybe die ade terasa dgn sesapa yg tak sopan dgn die.pastu termasuk lak kat blog ko nie.lantas die melepaskn tekanan kat ko sbg empunya blog.

aku harap kn maya ko takla syak sesape ek.takut salah syak je huhu...

kepada anon kalo ko kwn maya jmpa jela die bgtau hal sebenar or ckp ape yg ko terasa dgn die. stakat aku knal die nie,die mmg boleh terima kalo org berterus terang.

kalo dpt la tau sape anon nie hopefully jgn la die org yg aku knal...

Anonymous said...

tq utk uannz dan hafizan.
mmg ak tau cr ak salah,tp ak rase xde cara lain utk ak luahkan.

sori..

mayamin syafiqah said...

skang ni ko nak mintak maaf ngan sape?sory tu utk aku ke?

ko kate tujuan ko nak berinteraksi ngan tuan punye blog kan so, please respond to my comment previously before tam's and tok's.

comment aku yg panjang2 tu ko tanak respond plak, bile tok n tam nak pujuk aku, ko rase dorg sebelahkan ko plak?

kalo betul anak jantan, kita face to face lah..aku tak suke org macam ni n tanak mende ni drag panjang2.aku tak rase perlu sopan dengan KO anon!!!

Anonymous said...

hi ladies n guys..
(im not the famous anon here kay..juz a bored workers that accidently bump into ur blog during the blog-hoping session..yadayadayada)

"kalo betul anak jantan, kita face to face lah..aku tak suke org macam ni n tanak mende ni drag panjang2.aku tak rase perlu sopan dengan KO anon!!!"

this phrase come form ur own writing lady..it shown not all but half of ur attitude towards ur writing here.
think wisely...do u have to be so angry,when u being provoked by dis mr/ms anon. is it sumthg that u really did then it make u piss off.if u think u didnt do that, juz move forward.dont wasting ur time to search n keep questioning the same quest to this anon.
being so called an educated lady, im sure u have heard about "forgive and forgets" phrase.
from my point of view,maybe u were hurting mr anon without u even realize it.
so,take it in a +ve ways.
n the last words from me..
welcome to a new world.there's a lot of backstabber kay..when u step into the real working life.so take dis thing as 1 of the preparation in future.

to mr anon,
if she's hurting u, juz forgive n forgets.human made mistakes.

to all,
enjoy life to the max gal!!!!

Anonymous said...

laa ko ni.
kata xnak pjg2,yg ko suh ak reply2 komen ko lagi nape?what 4?xsuke ak plak?its up to u k?

ak mintak sori kat drg,sbb xpasal2 ak kurang sopan ngn drg jgk..jd ak minta maaf je la.n,ak da mintak maaf kat ko pon.refer my previous komen k?

sabrina,thanx 4 ur opinion.nice..

utk empunya blog,chill la..i try to learn on how to forgive n forget,mybe u shuld try too.k?

p/s:menurut ic ak,nama bapak ak bukan jantan,jd ak bukan anak jantan.

LeLa BeSt said...

mudahnya mengatakan forgive n forget, bila kamu itu bukanlah sang pelanduk yg terkena jerat

- i'll create my own world -

pendapat dan penerangan cik sabrina itu bagus pada saya, kerna mberi peringatan tentang dunia yg bakal ditempuhi. tq for that. n i'll nod to the infamous "ppl change" =p

biar lah dlu mayam.. nti kite g makan eskrem same2 kite jgn, jgn, JGN ajak anon ni ek? ek? yerhh?

oh do pls READ BETWEEN THE LINES!!

Anonymous said...

k i do read between d lines lela,soo??
lame.

mayamin syafiqah said...

hey so what i am angry or not?its just a simple saying of forgive and forget as saying 'abc'.it is not a big matter if this anon is a stranger like u sabrina but to me, he/she must be a person who close to me.n i dont need ur comment kalo tak tahu hujung pangkal.this is between me and anon.sape2 nak kate aku emosi ke hape ke..it is up to u.memang aku EMO!so what?

utk anon, ko memang klaka kan?pandai mula, tapi tak pandai nak akhirkan ape yg ko mulakan.ko akhirkan dengan hanya mintak maaf?that's very smart of you.takpelah, kalo itu yg ko mahu, life must go on but i will never forgive and forget untill the time i think i should.nak kate aku pendendam plak?katelah..it doesn't matter anymore.
aku mintak satu je, ko janganlah pasni nak bermuka-muka baik ngan aku, sebab aku tak perlukan orang macam ko dalam hidup aku k.sesiapa pun ko, aku harap jangan tego aku, jangan cakap ngan aku n pasni kalo aku post ape2 dalam blog aku, dont even read it!!make sure u dont!

jom lela, kite gi makan eskrem..nak chocolate chip eh?

Anonymous said...

hey "SO WHAT?" gal!!
this is wut u called "MANNERS" thou..
i leave my comment nicely.u reply with dat kind of answer..wut the heck!!
if u dowan any1 to read ur blog&comment then..have u eva heard about PRIVATE BLOG setup thou?..then set it la..
keep it to ur SO CALLED frenzzzzz.otherwise this is wut we call "traffic",do learn pls..
..gosh..wut a waste.!!

"n i dont need ur comment kalo tak tahu hujung pangkal." yadayadayada

heyy.. i bet u also didnt noe y dis mr.anon keep doing this to u either rite?. so wut im writing is based from u & ur so called fren saying thou.(this is based from all d comment kay,pls take note.)

so funny la u..

enuv said.i wont eva step to "ur blog again kay..".
sorry being so kpochi here..gud luck wif the anon..daa

Anonymous said...

be patience laa cik maya.
nape nak kelam kabut nih.

ak stuju dgn sabrina.juz private ur blog if u don want any new comers of anonymous.k

xkate pon ko pendendam k,cool la.

sorry is d nice word to end it right guys?

uAnz lAmpI All riGht said...

hai suma, permulaan yg baik k...

ala sabrina, jgnla ko nak sibuk gak..mcm ko pun nak memanaskan keadaan....ko yer coment tu mmg baik tp bkn seng nak forget n forgive...n aku pasti ko pun bkn seng nak buat tu kan...btul tak?so btul kata maya kalo xtau pangkal ujung yer apa xyh la nak bg komen yg mcm nak membackup org len....ko nak wat mcm neutral tp nmpk mcm x neutral...itu pendapat aku la....bole x aku ckp mcm tu?kan....hahaha

mr/ ms anon lak skrg.....ntah la anon ni laki ka pmpn....tp bg aku la kalo betulla anon ni bermasalah ngn maya xyhla nak kecoh kan dlm ni....mr/ms anon kalo ko xnk cari pasal bttr ko stop jak..kalo x akan teruk lg....kang betul2 dia tau ko sepa lg membahya kan keadaan..sekali ko ni mr/ms anon adalah org yg kami kenal..ko rasa kami akan anggap ni gurauan ka?so bttr ko stop giving komen lg......

bkn la nak tegur or marah ko...aku memikirkan kalo la ko ni betul2 org yg kami kenal...teruk ko kena nnt...k...so bttr stop...


to maya...maya sdhla..aku rasa buang masa ko jak lyn suma ni.....buat sakit ati jak..k jom kita mkn eskrem lela belanja..hahha



ops tertinggal.....utk pengetahuan suma k..blog ini dibuat utk menulis apa saja yg kita nak tulis k..so kalo la maya tulis something yg x private pun korg nak coment mcm ni teruk.suka ati diala nak tulis pa...buat pa nak suh dia g private...korg bole baca apa yg dia tulis tp jgn la melampau sgt smpi meyebabkan dia sakit ati..yg si sabrina ni pun satu...takde maslah cari maslah..sekeh kang.....


forgive n forget....

is not easy like wat u write ms sabrina n mr/ms anon...once both of u kena baru u all tau easy ka tak..k

so guys we stop here with good sentence..have a nice day...

Anonymous said...

anom ko ni sesuai dgn name ko laa....mcm pondan... kalu berani nak komen blog org tu pandai2 laa kenalkan diri... xbalajar ker kecik2 dulu... ker ko ni org yg sekolah xabis.....patut laa xtahu adat org2 melayu...

aku memang xkenal ko dan maya sgt... tapi ayat2 ko tu memang melampau sgt..what the fucking shit... ko kena tau org buat mcm tu kat ko sebab ko memang org yg membencikan kot... tu sebab rmai org xsuka ko....

fuck you...
screw you...

yg benar,

Pusar.....

faisal ezani said...

anom ko ni sesuai dgn name ko laa....mcm pondan... kalu berani nak komen blog org tu pandai2 laa kenalkan diri... xbalajar ker kecik2 dulu... ker ko ni org yg sekolah xabis.....patut laa xtahu adat org2 melayu...

aku memang xkenal ko dan maya sgt... tapi ayat2 ko tu memang melampau sgt..what the fucking shit... ko kena tau org buat mcm tu kat ko sebab ko memang org yg membencikan kot... tu sebab rmai org xsuka ko....

fuck you...
screw you...

yg benar,

Pusar.....

Polapan said...
This comment has been removed by the author.
Polapan said...

Huh! Panas lagi memanaskan....pada pendapat sebagai seorang insan kerdil..ini hanyalah benda kecil yang tak perlu diperbesarkan pada mulanya...tapi telah jadi besar tanpa kita sedari..jadi, sama² lah kita kembali ke pangkal jalan..aku sokong sabrina TAPI bagi aku tak salah kalau maya/anon tak nak bermaafi kerana maaf adalah hak milik setiap insan..

hidup dalam kemaafan..
~Polapan~

wannortya said...

to mayamin:
aku tak pandai berkata2 tapi bagi aku cukuplah sampai kat sini je mayamin ko balas kate2 anon ni..bak kate ko gak kan,tak hidup dipuji, tak mati dikeji..takyah la susah2 pk pasal org yang ko anggap kwn tapi tikam dr blkg ni..ko ramai lg kawan lain contohnye kitorg la kan..hehe..kite takley la nak puaskan ati sume org.setiap org ade personaliti berbeza..kalo anon takley terima ko just the way u are,then die bukan la sahabat yg baek..

to anon:
sudah puaskah hati ko sbb dapat buat mayamin tau yg die takla sesopan mane.puas?dah bleh tido malam?kalo puas bagus la.maknanye misi ko dah tercapai sbb mayamin skrg pon dah sedar.tahniah aku ucapkan...
ko sendiri dah mengaku yang ko rase method ko salah, tapi patut ke bile dah bwat salah cmtu,dah bersifat tak sopan ngan org lain,senang2 nak mintak maap?takde nilai ke maaf pada ko?ape org lain rase bile senang2 je mintak maaf?
walau mayamin tak mintak maap ngan ko sebelum ni sbb pernah tak sopan ngan ko,at least die tak tau yg die ade saketkan ati org..kite takley nak bace ati sume org kan..tapi ko sendiri tau yg ko mmg akan sakitkan ati mayamin n sengaje nak die rase saket ati tu.so wajar ke bile ko dan sabrina tu persoalkan pasal forgive n forget?ko sendiri takley forget ape yg mayamin buat secara tak sengaje..
mmg bukan salah ko 100%..semua org ade hak nak rase tak puas ati n marah bile org tak sopan ngan die, tapi biarla kena pada caranye.kenapa kena berdendam sampai camni..selame aku kwn ngan mayamin 10 tahun,die bukan lah jenis takley terima pendapat org laen..kalaulah ko berfikir lebih panjang n confront je mayamin depan2, mesti takkan sampai bergadoh cmni..tu lah gunenye kwn kan,tegur mane yg kurang...
akhir kate anon,sudah2 la saketkan ati org laen.mungkin mayamin tak sopan tapi ko pon ape kurangnye..takde org perfect dlm dunia ni but sume org ade chance utk improve diri...

to sabrina:
ko ni sape plak?gf si anon ni ke?yg nak lebey2 sgt emosinye..kalo dah tau diri tu stakat nak blog-hopping,takyah la beriya sgt nak komen..sbg org luar,ko takyah la same2 sebok ngan problem org laen..saje la tu nak publisiti murahan..kalo saje nak cari pasal ngan kwn2 aku,aku cadangkan ko gi je la cari blog laen..blog politik2 tu byk yg perlu dibincangkan..

to lela:
aku tanak aiskrim,nak secret recipe..haha

Anonymous said...

as u all wish.
i will stop giving comment.
korg nak cite pasal adat2 org melayu la,ape la..cube korg tgk jugak ayt2 korg k guys n girls.it is funny bile korg pon same mcm ak.right?

to polapan,thanx koz b cool n x menggelabah.haha.

adakah ak puas?

ye,ak bleh dikatakan berpuas hati.walaupun sebenarnya tujuan/pertanyaan ak hanya menjurus kepada empunya blog,tetapi dgn campurtangan semua org,isu ni jadi besar plak.lagi sekali,ak amat bersetuju dgn polapan.

kepada empunya blog,plz,plz,plz try to be cool.mule2 ko tenang,bile org provoke ko,ko dah nak mengamuk jgk.ye,mugkin ko ckp ak xkena cm ko,jd boleh la ak ckp byk,tp trust me.ak lebih tau rase die k.

nway,as this is a last comment,lagi skali ak nak mintk maaf kat sume la senang termasuk la yg kata fuck n screw u(tp ckp pasal adat melayu) tu k.

akhir kate,love peace no war.

p/s:wlaubagaimanapun,sekiranya selepas ini masih terdapat kekeliruan,MUNGKIN ak akn membalas.MUNGKIN saja.jgm melatah n panik k.

adios!

faisal ezani said...

adat org melayu laa tuu..
Pantang dicabar kalau ada orang buat hal...cuma di 'translate' ke bahasa kasarr...
[tu masalah bahasa bukan adat]
haha...

ps:
sape yg mcm ada sedikit sokongan kat ko, ko pun raso betol,bagus, sape yg kutuk ko ko rasa budak tu salah...
apa kejadah semua ini..
same2 laa kita pikirkan sendiri..
budak....budakkk...

nurAIManHAYkal said...

anonymous layak utk tak bgtau nama sebab dah blogger.com bagi ruang untuk sume org choose an identity, n salah satu nye ialah dgn name 'Anonymous'...

so wat pe nak marah cik anon kite ni sbb tu...kn? kn?

tapi aku kurang selesa btul kat org yg suke balas dendam...sbb aku penah kene dgn sorg pompuan cm ni la, sebijik...mcm cik anon kate die ingin cik maya rase bagaimanakah perasaan sekirenye tanpa usul periksa,ad org terkurang sopan dgn kite... terus terang aku ckp aku xsuke style tu... mgkn sbb aku laki... laki style die same ade sound direct depan2 ataupun lupekan je, seri kosong2... tapi aku xnampak nape pompuan xbley bersikap camtu...jgn bagi alasan...manusia ni adalah sebaik2 ciptaan...nak bwk keamanan pn ley, nk bwk krosakan pn ley...sikap yg xelok ni la yg msbbkan pd mulanye comment yang hanya mgandungi 34 huruf tu, bley jdi sampai 40 COMMENTS TOTAL! ape kejadah nye ini semue? hehe...tul kn aku ckp?

aku nak petik kate2 cik maya tu sendiri "Hormati la org lain, kalo nk org hormati kite.." Maya ni baik ape org nye, peramah plak tuh...

aku jgk nak petik salah satu amalan Rasul kite yg spttnye jadik role model sume laki n pompuan di dunia ni..."maafkan semua orang sebelum tidur"...mengapa? kerana hari esok belum tentu kita masih hidup...contohi sikap pemaaf n kasih syg Rasulullah S.A.W...sorg kafir k**cing dlm masjid pn Rasulullah maafkan, inikan pulak kite sesama Islam, melayu plak tuh...btul pusar ckp "mana adat kite org melayu? mana amalan kite org Islam?"..Hidup PAS! cewah, lebih2 plak aku ni...

xnak lg marah2 cik rina...
xnak lg marah2 hafizan...
xnak lg marah2 cik maya...
xnak lg marah2 cik anon...
k? tau?
drpd korg gaduh2 cni, ape kate korg masuk blog aku, blog aku tgh xlaku tuh, hehe...

minta maaf sume kalo t'ganggu, dgn kate2 aku...

bye, peace y'all...

Hafizan said...

ish...kpd nurAIManHAYkal
tak payah la panjang kn isu nie lg. penat lak nk balas2 komen.lg satu,maya bkn jenis perempuan yg mcm ko cerita tu. die leh b'terus trg dgn org lain n boleh terima teguran.so,bkn semua perempuan seperti yg ko pk kan.

mmg la blogspot nie ade sdiakn tmpt utk org2 penakut seperti anonymous nie.tp sbg empunya blog maya ade hak nk marah sbb si anon nie sendiri nk meluahkn perasaan tp tanak perkenalkn diri.

sori la beb...aku pun benci org mcm tu. mmg memaafkn semua org sebelum tido tu amalan yg baik,tp kene igt gak kite sbg manusia ade hak utk tak memaafkn org lain...

kpd anon, kalo ko nyampah sgt dgn maya pasnie jgn la jejak ke blog nie. pegi la ke blog2 org yg sopan n baik dgn ko. maybe maya tak punya ilmu KAUNSELING yg hebat mcm ko yg mampu PROVOKE org len. tahniah kerana berjaya m'apply ilmu2 yg anda ade dgn berjaya...

yg benar
hafizan yang tak suke anonymous...

nurAIManHAYkal said...

kpd hafizan, ilek la, ko xyah la emo sgt sampai msj aku pn ko xfhm...(bace mesej ni dlm intonasi perlahan, bukan aku marah pn, ko bygkn aku ckp pelan2 je, kalo ko bace emo2, ko nampak mcm aku ckp emo la)

aku kate maya ni baik n peramah sbb time sem 6 tuh, aku kelas dgn dier utk crg530, n dier dgn bgus nye dtg tego aku... waktu tuh aku rs baik gile maya ni, n pandai ckp...skrg aku tau mgkn sbb die peers kot...bdk peers mmg baik n ramah...

dan aku maksud kn pompuan yg bersikap mcm tuh adalah anon, n maya adalah mangsa kpd sikap anon yg aku krg selesa tuh...nape mesej aku nmpk mcm aku sokong anon ke???

mgkn aku xckp tp aku x maksudkn pn sume pompuan wat camtu...mak aku pompuan, xwat pn cm tuh...aku cume nk ckp yg perangai ni biase ade kt pompuan...mcm yg aku ckp, ak penah kene sebijik cam yg anon wat kt maya...dgn sape? haaa! yg itu kite kene pegi Petaling Jaye skali lg yek?

kene igt aku ni bintang libra...susah nk menyebelahi mana2 pihak...mcm ko la hafizan, aries, aku kenal...korang yg aries ni bile korg kate ITU, ITU la...sape xleh kaco...korg teguh dgn prinsip...tul x? kite same faham-memahami la...

anyway, thanks hafizan sbb alert dgn comment haku...faisal ezani dh xsenang sbb xde org yg bls balik comment dier...tlg la bace mesej dier jgk...:) hehe

faisal ezani said...

ko apehal nurAIManHAYkal....
jage kain sendiri dahh arr..
xpayoh dok sibok nak jaga kain org...
nak komen ker nak ape ker nak bangkang ker xpayah nak buat crite pasal org laen plak...
yang penting kain kite pakai tuu.. kain org laen tu biar dia sendiri laa yg jawab..
kalu kain org tu koyak kite same2 tgk, kalu kain org tu terlebih pon sama2 laa kite tgk..
xpayah nak buat ayat utk org laen plak..
crito demo demo crito, crito kawe kawe crito...ko guano??

kepada paktam:
AF sedang berlangsung..haha

nurAIManHAYkal said...

yela, yela, faizal ezani...
aku xsibuk dh pasal ko lepas ni...
jgn marah kalo aku x amik tau lgsg pasal ko...
org nak tolong pn xleh...
bye, bye...
maybe this will be the last comment...
lucky no 45! huahua...
peace y'all!!!

mayamin syafiqah said...

Tak pernah ku alami,
Tak mungkin ku hindari,
Di himpit perasaan,
Bayangan Gurauan.

Di dalam jaga ku tercari-cari,
Di dalam tidur termimpi-mimpi,
Siapakah ANON misteri,
Mengomen tak kenalkan diri.

Jangan biarkan ku ternanti-nanti,
Usah benarkan masa berlalu pergi,
Katamu oh! ANON misteri,
Adakah kekal dan abadi.

Andai di berikan ratusan comment,
Ku pilih commentar mu,
Andai kupunyai bahasa indah,
Ku hadiahkan untukmu.

Dalam berjuta ANON berkeliaran,
Kau bagaikan ku kenal,
Antara ribuan mata melihat,
Takkan ku biarkan kau tak nampak.

Di dalam jaga ku tercari-cari,
Di dalam tidur termimpi-mimpi,
Siapakah ANON misteri,
Adakah dapat ku kenali(Belum puas ku temui).

(dedicated truly medly deeply to ANON...)

uAnz lAmpI All riGht said...

hye guys...ingt kan dah benti..dah2 la tu kkwn2....biarla kita hidup dlm aman dan damai...yg slah kita maafkan.....yg benci kita sygkan...jgnla benci itu tersimpan dalam diri kita.sayangila org disekeliling kita...

mayamin syafiqah said...

"kepada empunya blog,plz,plz,plz try to be cool.mule2 ko tenang,bile org provoke ko,ko dah nak mengamuk jgk.ye,mugkin ko ckp ak xkena cm ko,jd boleh la ak ckp byk,tp trust me.ak lebih tau rase die k."

funny...sabrina mengamuk ko takde nak kecoh plak kan?konfem die awek ko kan..hahahaha..

aku nak tanya sikit.
tau?
ko rase ko lebih tau ke?sure??

ape2 pun ALLAH MAHA MENGETAHUI..

Anonymous said...

ape masalah nye kalau sabrina tu awek ak?

adeehh ak sebenarnya xnak da rep.tp ak rep je la jgk k.

ak sure ak lebih tau rase sakit n benggnye dr kau.ak pasti.tp,xkan la kite,manusia yg lemah,hamba yg hina,nak kompare dgn Allah yg Maha Esa..its ridiculous..Allah yg maha mengetahui,xkan ko nak ak argue ngn ak pasal ni kot?

plz be rasional.

fadhlulridhuan said...

"Seorang muslim adalah saudara kepada saudaranya yang lain. Tidak boleh di aniayai, tidak boleh di biarkan tanpa perlindungan. Sesiapa yang mengambil berat tentang seorang muslim yang lain, maka Allah akan mengambil berat tentangnya. Sesiapa yang melepaskan kesusahan seorang muslim, maka Allah akan melepaskan kesusahannya yang terdiri daripada kesusahan akhirat. Sesiapa yang menutup aib orang lain, maka Allah akan menutup aibnya"

-- HR. Bukhari dan Muslim

abangwan sekeluarga pdg jawa 8-1-2 said...

Kita adalah kaum yang telah dimuliakan oleh Allah dengan Islam. Jika sekiranya kita hendak mencari kemuliaan dengan selain yang Allah muliakan kita (iaitu dengan Islam), maka nescaya Allah akan menghinakan kita!!!

Umar Al-Khattab r.a

Tiga perkara sesiapa yang ada padanya maka dia mendapati kemanisan iman. (pertama) Hendaklah Allah dan rasulNya lebih dicintai mengatasi selain keduanya. (kedua) Hendaklah dia mencintai seseorang, tidak dia cintainya kecuali kerana Allah. (ketiga) Hendaklah dia benci untuk kembali kepada kekufuran sepertimana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka.

-- HR. Bukhari dan Muslim

faisal ezani said...

kepada anon bukan nama sebenar,

kembali laa ke jalan yang benar, sbb jalan yang xbenar tu adalah jalan yang salah,
so patah laa balik..
tapi ikut laa jalan yang besar sbb ko tu orang besar,
jalan yang kecik ko xmuat..

ada pahamm........

kepada maya,
ko jadi laa maya selama nyer...

kepada hafizan,
ko jadi laa paktam selama nyer...

kepada nuarex,
ko jadi laa ka[kurus anggota]selama nyer..
see u in court
[saman malu,saman fitnah, dan saman teladan]

yg benar,
faisal ezani...
450,
kota bharu,
kelantan.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

haha...rasa cam klakar la ngn anon...
sbb dia sorang jer..
ramai yg jd terkurang "sopan" lak..
tu la kan..sape leh sbr ngn org camtu...
masing2 pun ada batas kesabaran dia...

xpela maya...pape pon kan wani tetap tau yg maya sgt sopan...
i noe u as my sister...
hu..n my parents pon suka maya...
so anon..klu my parents yg da lebih berusia dr anda pon tau nk nilai sape yg sopan n sape x sopan...
sape anda untuk judge org camtu kan...dun judge a person from her dressing..hoh???ada ke ni??
blasah jela...tp kesopanan amat dititik beratkan ni..
nanti x pasal2 lak pakcik/makcik anon ni hangin...hurmm..

tp cam ada kaitan jer cik sabrina tu ngn anon..huhu..
klu kamu dua bukan ada kaitan.or bukan bf n gf...
sy cadangkan kamu dua bolehla kenal pasni...peace...(~_*)

anyway,sy disini bukan nk menyibuk tp terasa terpanggil untuk sama2 memberi pndapat dan mmbuat knyataan...

tp sgt mgharapkan pakar kte..KA Nuarex dapat trace siapakah insan/makhluk Allah sorang ni..

bukan untuk bls dendam..
tp untuk kte smua sama2 bhati2 ngn dia...

konpem r klu knal dia,wani xkan respect dia da pasni...mesti nk kata...yg x mgharapkan sy respect anda kan??x kesahla...yg pnting,sbb awaak sorang jer...ramai yg sakit hati...
huhu...
akhir kata...wah..cam nk bersajak lak kan...
sempena korang sume nk exam,diharapkan masing2 dapat mintak maaf...

wish u all da best in final exam k??
see u at the top!!!

mayamin syafiqah said...

khas untuk anon yg sangat dirindui..

aku petik dari Dr HM Tuah Iskandar al-Haj buku bertajuk Nak Jadi Jadi,

"org yang mengkritik buku orang lain selalunya tak dapat tulis satu buku pun.dia kritik orang tu supaya orang tak nampak kekurangan diri dia.cubalah fikir, betul tak saya cakap"