jaga diri hiasi peribadi

Thursday, February 26, 2009

L>O>V>E

Assalamualaikum...

Aku nak kongsi something, semalam aku pegi Kelas Kaunseling yg dianjurkan oleh adik2 AJK Peers yang baru yang nampak gayanye dapat meneruskan perjuangan kami sebelum ni terhadap PEERS..to 2009 committee..ALL THE BEST to all of you..

Semalam punye tajuk adalah CINTA vs CITA-CITA.dah lame aku nak pegi kelas ni n rasenye every sem pun Pn Rokiah akan conduct kelas ni dengan tajuk ni tapi tak pernah berkesempatan nak pegi..dah last2 sem ni baru la dapat..lagipon topic hangat dan sangat kene dengan diri sendiri..ada cinta dan juga cita-cita..kene la belajar caranye..walopun tade org nak ikut..dah ajak ramai dah tapi sorg2 cakap interesting tapi tadepon yg beriye2 nak pegi..takpelah..ini ilmu, aku nak, aku pegi jelah..aku yang nak dapat..orang yang tak pegi tu tak terpanggil lagi..its oke...

Mule-mula buat soalan..tapi resultnye Pn Rokiah kate student UiTM ni tak romantik..hanya ada 2 org jejaka je yg romantik dalam ramai2 org yg datang tu..(semua yg datang memenuhkan hampir 3/4 dewan kuliah B tu..-tahniah AJK!).Akunye mestila paling teruk..nampak sgt tak romantik..haha..tp tataula bole percaya ke tak kan..

Orait, kita terus kepada isinye..untuk pengetahuan korang, ape yg aku dapat semalam dari Pn Rokiah, cinta ni meluas...cinta ada banyak..terpulang kat kita kat mane nak letak tempat die..cinta bukan sahaja kepada lelaki dan perempuan.cinta kepada ALLAH..kepada ibu bapa, kwn2..semua lah..yang penting adalah kite kena tanam semua cinta tu dalam diri dulu...terapi yg Pn suruh buat semalam adalah, tutup mata dan bayangkan sesuatu yg memberikan semangat seperti matahari ke, bulan ke, air terjun ke..pegang dan bawa masuk ke dalam hati..dan bayangkan ape yg anda dapat selamat 2 min...selama dua minit tu aku bawak cahaya matahari dalam hati aku..penuh, bulat, bertenaga, bercahaya dan lepas tu aku nampak gambaran my family..yang paling jelas adalah mak n ayah..terpampang wajah kegembiraan mereka..lama sgt nampak dorg..kire dalam 3,4 kali still nampak dorg...lepas tu comes "kwn" tu..then aku nampak kawan2 aku...(yg paling obviuos adalah lela n tia)..pas 2 min abes, pn rokiah tanye bdak2 ni..n ada gak panggil aku..then aku btau die yg paling lama aku nmpak adalah wajah kegembiraan parents aku...-Pn ada kate yang cinta yg aku bwak dalam hati tu adalah utk membahagiakan org yg kita sayang..kenapa lame kat family..sebab tu yg akan aku bahagiakan nnti..cahaya matahari tu adalah cinta dan cahaya yg bakal menyinari mereka semua kot..

Then utk cinta antara laki dan perempuan..kalo betol korang nak tau korang dah jumpa ke belom korang punye cinta..ada 3 perkara yg perlu dinilai..ini adalah utk kedua-dua belah pihak..kalo dua2 dah ada ciri2 ni..insyaALLAH korg dah jumpa pasangan korg..:

1. Komitmen-sedia memberi komitmen, bertanggungjawab,masalah ko masalah aku gak..tolong menolong..amik berat..

2. Intim-dalam erti kata lain adalah rapat..korg rapat, boleh berkomunikasi dgn baik, kira cam ada hubungan lah..

3. Berahi-(pn kate, kite kene belajar eh mende ni-ini ilmu cinta..jgn gelak pulak..)berahi ni adalah nafsu la..kalo korg rase korg ada nafsu terhadap pasangan korang tu..berahi lah tu..

k, kesemua 3 3 criteria ni kena ada tau..kalo ada satu je tak cukup..n kalo tak cukup satu pon tak boleh...sebab ada org intim n berahi tapi tak bagi komitmen..ada org bg komitmen tapi tak berahi..haha..macam-macam jenis cinta yang ada...

pastu, cinta ada banyak..ada cinta jenis pengorbanan, ada yang hanya memberi..ada yg hanya menerima.. ada yang tak suke tunjuk (iaitu tanak org lain tau)..dan macam-macam lagi..

Jangan takut kepada cinta, kalo ada org kate die suka kat korg, terima n cakap terima kasih..sebab cinta ni anugerah..jangan takut nak berkenalan dengan org lain..n tak semestinya korg kene terima cinta dorg kan?hmm..jawab leklok n beri rasional kepada mereka..yg penting puan kata...
"BERCHENTA BIAR BERIBU..KAWEN BIAR SATU..."hahaha..the choice is in your hands..


L-Listen
O-Overlook
V-Voice
E-Effort

12 comments:

eSkrEm cKLaT said...

kamu pergi yer??
egt nak pg, tp demam pula.. jd dok diam2 je di umah.. hehe..

emm..
ListenOvelookVoiceEffort...
ni dari sape yer??

*xberani nak komen tntg apa yg kamu tulis.

mayamin syafiqah said...

haah pegi..
demam ke?skang dah sihat?
sian die..

ListenOverlookVoiceEffort
adalah dari Pn Rokiah..

nway u r free to comment anything..
terpulang..

wannortya said...

berahi?hahahaha..nway komitmen tu penting.kalo takde komitmen,ape gunenye berchenta kan..

aku setuju sungguh la lelaki uitm tak romantik nih..mmg tak lgsg..hehe.

tak sia2 ko dtg mayam.tapi ape elaboration ttg cita2?

Anonymous said...

maya..even aku xdpt pegi mlm tu..tp bila baca entri ko ni dh buat kn aku mcm ada j mlm tue.. isi nya ringkas tp padat..aku suka cara pn rokiah.. dia byk buat jiwa jd tenang and buat kita byk berpikir..actually sume kaunselor yg kita kenal pun kn..

tentang cinta terhadap ibu bapa tu teramat la aku sokong sbb nya.. bg aku kebahagiaan kedua ibu bapa kita adalah yg plg penting then baru lah pikir kn cinta utk diri sendiri.. cinta pada manusia hnya lah sementara.. cinta yg paling kekal adalah cinta kpd illahi..
aku syg ko jgk sbg sahabat mayamin..

Hafizan said...

alaa...

benchi tau bile maya & tya berbicara tentang CINTA hahahaha... (jom tgk bulan sama2)

eh tya sori ek,lelaki uitm ade je yg romantik. tampor kang!!!

maya mesti excited tulis psl cinta sampai lupe nk tulis psl cita2 hehehe...

wannortya said...

tam,sila bagi contoh sape yg romantik?takkkkkan kau kot?

Hafizan said...

eh...mesti lah aku.
abes tu ko nk kate sape nie tya?
haa....ala,tya nk kate org len la tu.BENCHI!!!

mayamin syafiqah said...

tia
aku cadangkan kalo jumpe laki yg takleh nak bagi komitmen ni reject je terus...carik lain..haha
pasal cita-cita macam ni, kalo kite dah ada cinta means bukan cinta laki pompuan tu je..cinta yg ada dalam diri ni..contohnya cinta nak belajar, cinta ingin berjaya seme tu..insyaALLAH..cita-cita akan tercapai..bila cita-cita tercapai..insyaALLAH cinta yg antara laki n pompuan ini akan berjalan dengan senang..

gadiskecik
hehe..inilah ilmu yg kita tak dapat dalam kelas biasa..ilmu camni kene cari dr org yg berpengalaman..
nway sayang ko jugak..

tam
tadela bukan sebab excited sgt tp sbb haritu ade org bising2 aku wat blog kan..so aku pon terlupa daa..
hmm sebenanye agakla laki uitm ni tak romantik..hahah..redha jela tam..lagipon ko belom bole dapat tunjuk keromantikan ko lagi kan..

Hafizan said...

sape la kaco ko tu kn maya.selamber je bdk tu hahaha...

pergh...statement maya agak menyentuh hati dan perasaan tue...saje je aku tanak tunjuk keromantikan aku. leceh laa... (padahal hehehe...)

Anonymous said...

pehh.. ak nk komen, lmbt 2 hari je dh full..
mesti la tam yg plg romantik nyah.. kn tya? selama ni die sorg je yg dok pukul la, tolak ko smpi nk tjatuh la.. kn romantik tu? tgk ha die nk tampo ko tu ha.. romantik la tu

tp laki uitm x romantik? ntah.. ramai dowh laki ni.. xleh la kot nk serkap jarang cmtu.. nsb la kalo dpt ngan yg xromantik..buatla smpi jd romantik wakaka

ye.. laki2 yg xbg komitmen harus ditinggalkn.. tp pompuan yg xbg komitmen, die pms tu.. muahaha statement berat sebelah.. main2 je

dump, or be dumped.. its a doggy dog world out there... huhuhu xnak kalahh..

erm, aku mencintai ilmu, tapi ilmu tu mencintai aku balik x? asek tersangkut2 je.. cmne? bertepuk sebelah tgn aku dgn ilmu nih.. ke, cintaku pd ilmu kurang ikhlasnya? kurang komitmen? kurang hangat?
diharap kak esah dpt mbantu merungkaikn segala kekusutan di jiwa

~ yg keliru ternanti-nanti...

mayamin syafiqah said...

itula tudung..ko kene cintakan ilmu dulu..barula ilmu boleh balas cinta ko tu..tunjukkan kesungguhan nak kan ilmu tu..

nak seribu daya..tanak seribu dalih kan?kan?

harap kak esah dapat merungkaikan kekusutan di jiwa..atopon ade adik2 kak esah bole membantu tudung?

Hafizan said...

kepada tudungku dari terengganu yg berwarna biru dan berbatu-batu:

sesungguhnya bkn sy sngaja nk violent kat tya & kwn tya yg ade baju punjabi warna pink tu. tetapi mereka berdua lebih ganas dr kwn2 lelaki sy. maka terpaksa la sy mendefendkn diri dgn tolak2 manja, lastik dgn getah, pukul dgn buku & lain2 lg. tiada niat sedikit pn utk sy mengasari mereka berdua. alaa...kire romantik la tue.


*saya kwn hafizan yg bernama kak esah:
saudari tudung,
sesungguhnya mungkin cinta anda terhadap ilmu telah beralih arah. erm...ke mana agaknya cinta itu beralih yer? mungkin sbb itu ilmu terasa hati lalu mebawa diri yg lara kerana cintanya telah dirampas. wat mase nie itu saja yg kak esah mampu ungkaikan.